I forrige uke var jeg i Oslo på Øyafestivalen for aller første gang, og jammen ble det ikke ei jobbuke som bare var helt fantastisk morsom! På vårparten så ble jeg spurt av Showmotion om jeg ville være med på festivalen som fotograf for storskjermproduksjonen på den største scena, og jeg tror ikke jeg brukte så veldig lang tid på å svare ja. Etter hvert som festivalen nærmet seg, så gledet jeg meg bare mer og mer. Jeg var i Oslo fra tirsdag – lørdag, og selv om det var noen harde jobbdager, så var det utrolig morsomt.
Nesten hele crewet var fra frilans-miljøet her i Trondheim, noe som viser at vi er i ferd med å bygge en allsidig og kompetent gjeng her i området. Vi lånte en OB-buss i fra OB-Team, og vi kjørte hovedsaklig storskjermproduksjon, men mange av konsertene ble også streamet direkte på NRK og Øyafestivalens egne nettsider. Noen av konsertene på dagtid hadde vi 3 kamera, mens de fleste ble produsert med 5 kamera.
Magnus produserte flere av konsertene, og på bildet ovenfor så klipper han konsert med Sharon Jones.
Her ser vi Thomas og Helge på kameraposisjonene til 1 og 2. Vi hadde en 40x tilgjengelig, så den ble satt på kamera 2. I tillegg hadde vi to kamera på scenen og ett nede i grava mellom scene og publikum. De tre andre kameraene var altså håndholdt. Det var en liten befrielse og jobbe på kamera 1 og 2 innimellom, sånn at man fikk spare armer og skuldre, for det er jammen tungt å jobbe håndholdt over lengre tid. Vi fotografer byttet ofte på kameraposisjonene, og jeg var faktisk såvidt innom alle posisjonene i løpet av festivalen. Artigste var nok å jobbe håndholdt på scena under blant annet Kvelertak og Hurra Torpedo. Da gikk det for seg skal jeg si dere.
Dette er under konserten til Ida Jenshus. Ikke så veldig mye folk da, men på konsertene til Kanye West, Kaizers Orchestra og PULP var det mye folk!! Som dere kan se på bildet, så var storskjermene i portrettformat. Dette gjorde at vi som fotografer måtte tenke litt annerledes når vi komponerte bilder. Så hvis noen av dere som så på streamen på nett funderte over at alle bildene var komponert med objektet midt i bildet, så er altså dette den enkle grunn. Det var litt spekulasjoner i forkant om dette kunne virke rart eller stygt på streamen, men heldigvis så funker det faktisk bra på begge formater.
Innimellom noen av konsertene hadde vi litt ekstra tid, så da kunne vi slå ihjel tid med å f.eks. spille bowling utafor produksjonsbussen… Heldig med været ser dere også at vi var, bortsett fra den første dagen da det høljregnet i ett sett både under opprigg og de første konsertene. Bussen leide vi, som skrevet tidligere, fra OB-Team og vi fikk HD-6 til rådighet. Liker denne bussen jeg!
Alle tiders gjeng dette! Er ikke alle som er med på bildet, men jeg tror nok alle og enhver vet hvor mye jeg setter pris på og jobbe sammen med de. Hvordan samarbeidet og kommunikasjonen er på en sånn jobb har alt og si. Og ikke minst, så er det viktig med en ryddig og oppegående prosjektleder, og det hadde vi så absolutt på Øyafestivalen.
Jeg sitter igjen med mange gode minner fra denne Oslo-turen, og ikke minst så har den også vært lærerik. Jeg har blant annet fått jobbet med utenlandske produsenter for første gang. Kanye West og PULP kom med egne produsenter på sine konserter, så det var litt annerledes å få regi på engelsk, men det gikk veldig, veldig bra. Og når de blir såpass fornøyde at de sier vi var et bedre crew enn de som de jobbet med på MTV for noen dager siden, ja da kan vi gi oss selv et klapp på skuldra synes jeg.
Kunne skrevet masse om Øyafestivalen, men får avslutte nå. Dere kan jo se litt på denne siden til NRK P3 hvor det ligger ut flere konserter som vi filmet. Anbefaler Kaizers Orchestra sin konsert, de har virkelig fått mange nye og fine låter.
Leave a Reply